غذاهای ارگانیک

 

کاهش دادن حجم کار در كشاورزي ارگانيك

در بسیاری از مناطق گرمسیری حتی اگر دستمزد نیروی کارگری در مقایسه با سایر هزینه ها مناسب باشد کشاورزان از نیروی کار خود در دراز مدت استفتده كرده و یا اگر سود مناسبی داشته باشد از کارگرهای روز مزد برای کار خود استفاده می کنند. راههای زیادی برای کاهش حجم کار در مزرعه  وجود دارد:

1-      روش پیشگیرانه که در مدیریت ارگانیک آفات و بیماری‌ها وجود داردکه می تواند به کاهش کار در آینده کمک کند.

2-      کاهش عملیات شخم با استفادهاز مالچ ، مدارای نسبی با علفهای هرز و آرایش هوشمندانه سیستم های بستر در دامپروری یکی از راههایی است که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

اگر به یک سری از کارها توجه ویژه ای نشود باعث ایجام کارهای اضافی تر مانند تهویه خاک با استفاده از مواد ارگانیک می گردد.

راههایی برای افزایش درآمد 

این بحث درباره تعادل مثبت بین درآمدها و هزینه هاست که پایه و اساس آن انجام کشاورزی ارگانیک است به شرطی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. درآمد شامل تولیداتی است که در بازار به فروش می رسد برای افزایش درآمد توصیه های زیر را مورد استفاده قرار دهید

افزایش تولیدات

تولیدات نهایی مزرعه می تواند با استفاده از واریته های مناسب محصول که عملکرد خوبی در شرایط منطقه دارند ،بهبود یابد.

عملکرد محصول می تواند با مدیریت بهتر مواد غذایی و همچنین مدیریت موثر کنترل آفات و بیماری‌ها افزایش یابد.

محصولات همراه نیز می تواند بصورت کشت مخلوط یا تناوب کشت به سیستم اضافه شود. بنابراین استفاده از  فضای کافی بسیار موثراست. گزینه های دیگر شامل تلفیق دامپروری در مزرعه برای دست یابی به تولیدات بیشتراست.

ارزش افزوده در مزرعه

برای افزایش ارزش محصولات مزرعه کشاورزان باید:

تولیداتی را انتخاب کنند که در بازار دارای ارزش بيشتر باشد. ( گیاهای دارویی، ادویه جات و..)

کیفیت تولید خود را بالا ببرند برای مثال بهبود دادن شرایط نگهداری محصولات و ذخيره سازي مناسب محصولات. کارهای ساده را در مزرعه انجام دهند . مانند خرمن کوبی، آسیاب کردن،تخمیرکردن، درجه بندی و تمیز کردن. تولید فرآورده های جانبي مانند مرباکردن، خشک کردن میوه، درست کردن ترشی

تولید محصولات لبنی (خامه ، کره، پنیر ،ماست ،کشک). ذخیره تولیدات برای فصولی که تولید آنهاکم است که اغلب هم قیمت محصولات بالا می رود.

ارزیابی بهتر بازارها:

درآمد ها بستگی به کیفیت عملکرد محصول و قیمت خرید آن در بازار دارد. در بعضی از کشورها ، کشاورزان محصول خود را به دلال‌ها می فروشند که آنها محصولات را با قیمت پایین از کشاورز خریداری کرده و با قیمت بالا می فروشند. این مورد یک نمونه بارز فروش مستقیم محصولات است. كه در ايران نيز اين روش يه وضوح مشاهده ميشود.

بیشتر کشاورزان انتظار دریافت قیمت بیشتر برای محصولات ارگانیک خود دارند. بدلیل این که کیفیت محصولات آنها بالاست (برای مثال بقایای آفت کش در آنها کمتر است ، طعم محصولاتشان بهتر است) در خیلی از کشورها بازار محصولات ارگانیک، قیمت مازاد بسیار کمی دارد. عمده خرها ممکن است فروش را بعنوان یک گزینه مطمئن برای کشاورز تضمین کنند.

کشاورز به تنهایی قادر نخواهد بود میزان تولیدات مورد نظر عمده خرها را تامین کند که در این حالت تاسیس انجمن تولید کنندگان مفید خواهد بود. بازارهای صادراتی اگر قول قیمت مازادرا برای محصولات ارگانیک بدهند خوب است. اگر چه درک نیازهای این بازار مشکل است و فقط کشاورزانی که با بازاریابهای حرفه ای در ارتباطند قادرند از این سدها عبور کنند. بازاریابی موفق به دانش و یژه ای احتیاج دارد که می تواند با توجه به محدودیتهای فضای بازار رابطه برقرار کند.

تنوع برای کاهش خطر اقتصادی

درآمد خیلی از کشاورزان مستقیماً به فروش یک یا دو محصول بستگی دارد اگر قیمت این محصولات کاهش یابد کشاورزان نمی توانند با این مشکلات بزرگ مقابله کنند. بهر حال با وجود قیمت‌های ثابت در هنگام وقوع بیماری یا آفت که بطور کامل کنترل نشده اند میزان عملکرد محصول افت شدیدی خواهد داشت. کشاورزی متنوع با دامنه ای از گیاهای که کمتر تحت تاثیر نوسانات قیمت و کاهش عملکرد قرار می گیرند کشاورزان را قادر می سازد با این مشکلات مقابله کنند. تنوع کشت نه فقط به ایجاد یک اکوسیستم متعادل و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌ها کمک می کند بلکه با این روش به جلوگیری از بروز خطرات احتمالی اقتصادی کمک بزرگی خواهد کرد.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۱۱/۸ - مهدی ابراهیمی